Het CrossWorld
jeugdteam is opgezet volgens een eenvoudig maar goed gestructureerd
organisatiemodel. Het team wordt geleid door teammanager Peter
Vos en bestaat voorts uit de rijders met hun ouders/begeleiders,
de monteurs, de trainers en de medische begeleiders. Minder
direct bij de dagelijkse gang van zaken van het team betrokken,
maar o zo belangrijk zijn de leveranciers van financiële
bijdragen en materiële zaken zoals brandstof, motoren,
motoronderdelen, kleding en persoonlijke beschermingsmiddelen.
Zonder hen heeft het CrossWorld team geen bestaansrecht.
Alleen
met de gezamenlijke inspanning van alle directe en indirecte
teamleden kunnen de nog zeer jonge sporters tot maximale sportieve
prestaties komen. De resultaten van het jeugdteam van de stichting
CrossWorld mogen dan ook met recht teamprestaties genoemd
worden. CrossWorld hecht grote waarde aan de "team"-gedachte.
Daarom wordt er veel energie gestoken in het representeren
van het team. Ieder beeldbepalend element wordt in de speciaal
voor CrossWorld ontworpen huisstijl ondergedompeld. Van de
teamkleding en de crosskleding tot en met de crossmotoren,
promotiematerialen, de teamvoertuigen en de accommodaties.
Met de
inspanning van zo velen ontstaan natuurlijk ook verplichtingen
voor de rijders. Er wordt van hen verwacht dat ze hun best
doen en dat ze gemaakte afspraken nakomen. Bijvoorbeeld over
hun aanwezigheid op trainingen. Maar ook over de wijze waarop
ze hun teamkleding dragen. Of de manier waarop ze zich als
CrossWorld rijder voor, tijdens en na wedstrijden tegenover
derden presenteren. Dit stukje zelfdiscipline helpt hen een
betere sportman te worden en zal hun maatschappelijke carrière
ook niet schaden.
Het is
niet eenvoudig om aan de top te komen. En het is misschien
nog wel moeilijker om aan de top te blijven. Om de concurrentie
blijvend het hoofd te kunnen bieden organiseert CrossWorld
meerdere keren per jaar intensieve teamtrainingen. Trainingen
die uiteraard meer diepgang hebben dan het rijden van wat
rondjes op het circuit. In de opbouwfase van het seizoen wordt
er in het bijzonder getraind op de opbouw van de conditie
en motorbeheersing. Wat later in het seizoen verschuift de
focus naar het onderhouden van de opgebouwde conditie en het
verfijnen van de crosstechniek.
Aan de
hand van checklijsten worden de staat van onderhoud en de
afstellingsdetails van de motoren bijgehouden. Op dezelfde
manier worden de resultaten van onderdelentests nauwgezet
vastgelegd. Zelfs minder voor de hand liggende zaken zoals
de weerssituatie en de toestand van het terrein worden genoteerd.
Ieder detail levert immers belangrijke achtergrondinformatie
op. De stroom van gegevens wordt centraal beheert en in een
laptop tot statistieken verwerkt. De hieruit gedestilleerde
informatie levert veel strategisch inzicht op. Deze aanpak
is voor de CrossWorld organisatie dé weg om jong talent
naar de top te brengen.